.junk

Icon

Just another WordPress.com weblog

“traduttore, traditore”

In postul trecut am scris despre TOEFL, acum scriu despre traduceri. Da, vine o zi in viata oricarui student care vrea sa aplice afara in care trebuie sa-si traduca (de obicei in engleza) foaia matricola sau cum i se mai zice listei de cursuri si note. De obicei, oamenii care vor sa mearga la studii in afara cam stiu engleza sau deja au traduse cursurile in foaia matricola. Dar traducerea trebuie sa fie legalizata, iar notarul nu accepta decat traducerile oamenilor specializati in asa ceva. Nu prea conteaza ca omul ala nu are studii de mecanica cuantica, filosofia stiintei, topologie complexa, hermeneutica. El trebuie sa traduca. Cumva. Se descurca el. Aici e problema: ca el se descurca, cumva. Aici incepe povestea mea. Mea.🙂
Primul traducator. Am fost sa-mi fac traducerile pe undeva pe la mihail kogalniceanu, langa facultatea de sociologie. S-a descurcat. Problema e ca nu se intelege ce cursuri am facut. Nu avea mare sens asa cum apareau ele in engleza. Ce-mi mai aduc aminte: “Constructia logica a stiintei” e “Logic science construction” si “Ontologia stiintei” e “Science Ontology”. Eu as fi tradus “The Logical Construction of Science” si “Ontology of Science” si cred ca ar fi avut mai mult sens.

Al doilea traducator. Pe undeva pe la mosilor, parca, e-traduceri. I-am lasat o lista cu versiunea mea. A tinut cont de ea, mai putin cand a fost vorba de “Limbaje formale si teoria automatelor”, care e “Formal and automated languages”, care nu prea are sens. Am fost inspirat sa las traducerea pentru “Programare orientata pe obiecte”, care a mai fost tradusa altor colegi prin “Programming focused on objects”. Oricum, a fost mai bine decat in primul caz.

Al treilea traducator. Cand am intrat, cineva le atragea atentia ca i-au tradus numele din ebraica in 3 feluri diferite (gen Abraham, Avraham si Avraam in diferite parti ale documentului ; evident, era vorba de aceeasi persoana) si ca ar urma sa aiba probleme. Eu am fost mai norocos, si mi-au respectat lista. De fapt, i-am cam facut munca omului.

Concluzia e ca mai bine ii faci toata treaba omului si nu-l lasi nici macar sa improvizeze, decat sa dai banii degeaba.

As fi vrut sa recomand pe cineva, dar sunt abia la inceput. Poate dupa urmatoarele experiente,

Filed under: personal, Prostii, star trek, , ,

Leave a Reply

