.junk

Icon

Just another WordPress.com weblog

Diacritice in LaTeX (1)

Mai jos, uite corespondenţa cod LaTeX – litere cu diacritice în română. În LaTeX chiar pui diacritice: \c{s} înseamnă “afişează un s cu sedilă”.
\u{A}   ->   Ă

\u{a}   ->    ă

\^{I}   ->    Î

\^{i}    ->    î

\^{A}   ->   Â

\^{a}     ->  â

\c{S}     ->  Ş    (pune sedilă sub un “S”)

\c{s}     ->  ş     (pune sedilă sub un “s”)

\c{T}     ->  Ţ  (pune sedilă sub un “T”)

\c{t}     ->   ţ  (pune sedilă sub un “t”)

Filed under: latex, , ,

17 Responses

  1. Stefan says:

    Există o soluție mai elegantă, mai ales dacă ai de scris texte în limba română. Introduci în preambul

    \usepackage[cp1250]{inputenc} (sub Windows) sau

    \usepackage[utf8]{inputenc} (sub Linux),

    schimbi codarea tastaturii pe RO (sub Windows, e Alt+Shift), și scrii ca în Word🙂 în editor s-ar putea să nu-ți apară ă, î, ș, ț etc. (de ex. în TeXnic Center), dar la compilare — magic!

    Este însă o problemă cu ambele metode. în limba română nu există litere cu sedilă, ci cu virgula (sedila e unită de corpul literei, virgula nu), iar ambele metode folosesc standardul ISO 8859-2 în loc de 8859-16 (vezi discuția de aici). De ex., în articolul tău, literele ș și ț sunt scrise greșit. Încă nu m-am lămurit cum trebuie făcut corect, da-ți dau de știre.

  2. @Stefan: Stefan, iti multumesc. Asta era urmatorul meu post.🙂

  3. Pot sa-l/sa te citez ? Full name ? Nickname ?

  4. Stefan says:

    Nu e nevoie sa ma citezi🙂 Soluția pentru Win se găsește și in manualul lui Solcan; cealaltă nu mai știu dacă am găsit-o pe net, sau am experimentat cu inputenc până am dibuit-o…

  5. @Stefan: eu am incercat cu utf8 in Win ca prostu’ si nu a mers. Asta dupa ce pachetul unicode nu a mers sa fie instalat din texniccenter😦 a trebuit sa fac instalarea manual. o sa scriu si despre asta pentru incepatori.

  6. [continuare] nu a gasit pachetul unicode pe serverul de la iasi.

  7. Stefan says:

    In Windows foloseste inputenc cu optiunea cp1250. Si asta, si utf8, dau versiunile cu sedila. Pentru variantele cu virgula, trebuie latin10.

  8. […] .junk Just another WordPress.com weblog « Diacritice in LaTeX (1) […]

  9. Daniela says:

    Am o mare rugaminte. Stie cineva cum poate un tabel oricat de lung sa apara acolo unde il inserez si daca nu incape sa se rupa pe cealalta pagina. Sunt umanista si va dati seama cat poate sa fie de dificil fara pregatire in domeniu. Multumesc anticipat pentru ajutor. Nici cu î, la numele meu nu mi+a iesit. La â a mers… Stupoare totala!

  10. @Daniela: eu nu stiu pentru ca nu am lucrat cu tabele😦 Inca🙂 Ai cautat pe google ? Sunt foarte multe siteuri pe care sunt explicate chestii de latex.

  11. Aida says:

    @Stefan am folosit varianta pentru windows si tot nu merge…oare e din cauza k am win 7?

  12. alexandru says:

    î \unichar{238}
    Î \unichar{206}
    â \unichar{226}
    Â \unichar{194}
    ă \unichar{259}
    Ă \unichar{258}
    ș \unichar{537}
    Ș \unichar{536}
    ț \unichar{539}
    Ț \unichar{538}
    « \unichar{171}
    » \unichar{187}
    „ \unichar{132}
    ” \unichar{148}
    – \unichar{150}

  13. alexandru says:

    putei scrie cu \c{s} ca sa vizualizati, iar la sfarsit dati replace la tot textul

  14. andrei says:

    nu merge \usepackage[cp1250]{inputenc}
    face conflic cu alt pachet din preambul.
    ai alta optiune?
    mersi!

  15. autor site says:

    \u(a) nu merge
    dar \text{\u{a}} merge

Leave a Reply

